انجمن گروه آشیانه
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
انجمن گروه آشیانه
انجمن گروه آشیانه
Search Query
Display results as :
Posts
Topics
Advanced Search
انجمن گروه آشیانه به شما خوش آمد می گوید
انجمن گروه آشیانه
::
بخش:تاريخ جهان
::
بخش:تاریخ ایران پس از اسلام
ولادت
Author
Message
Admin
Admin
Posts
:
576
Join date
:
2012-02-25
Subject: ولادت
Thu Jul 05, 2012 9:59 am
ولادت
ولادت حضرت مهدی صاحب الزمان ( ع ) در شب جمعه ، نيمه شعبان سال 255يا 256 هجری بوده است . پس از اينکه دو قرن و اندی از هجرت پيامبر ( ص ) گذشت ، و امامت به امام دهم حضرت هادی ( ع ) و امام يازدهم حضرت عسکری ( ع ) رسيد ، کم کم در بين فرمانروايان و دستگاه حکومت جبار ، نگراني هايی پديد آمد . علت آن اخبار و احاديثی بود که در آنها نقل شده بود : از امام حسن عسکری ( ع ) فرزندی تولد خواهد يافت که تخت و کاخ جباران و ستمگران را واژگون خواهد کرد و عدل و داد را جانشين ظلم و ستم ستمگران خواهد نمود . در احاديثی که بخصوص از پيغمبر ( ص ) رسيده بود ، اين مطلب زياد گفته شده و به گوش زمامداران رسيده بود . در اين زمان يعنی هنگام تولد حضرت مهدی ( ع ) ، معتصم عباسی ، هشتمين خليفه عباسی ، که حکومتش از سال 218هجری آغاز شد ، سامرا ، شهر نوساخته را مرکز حکومت عباسی قرار داد . اين انديشه - که ظهور مصلحی پايه های حکومت ستمکاران را متزلزل مي نمايد و بايد از تولد نوزادان جلوگيری کرد ، و حتی مادران بيگناه را کشت ، و يا قابله هايی را پنهانی به خانه ها فرستاد تا از زنان باردار خبر دهند - در تاريخ نظايری دارد . در زمان حضرت ابراهيم ( ع ) نمرود چنين کرد . در زمان حضرت موسی ( ع ) فرعون نيز به همين روش عمل نمود . ولی خدا نخواست . همواره ستمگران مي خواهند مشعل حق را خاموش کنند ، غافل از آنکه ، خداوند نور خود را تمام و کامل مي کند ، اگر چه کافران و ستمگران نخواهند . در مورد نوزاد مبارک قدم حضرت امام حسن عسکری ( ع ) نيز داستان تاريخ به گونه ای شگفت انگيز و معجزه آسا تکرار شد . امام دهم بيست سال - در شهر سامرا - تحت نظر و مراقبت بود ، و سپس امام يازدهم ( ع ) نيز در آنجا زير نظر و نگهبانی حکومت به سر مي برد . " به هنگامی که ولادت ، اين اختر تابناک ، حضرت مهدی ( ع ) ، نزديک گشت ، و خطر او در نظر جباران قوت گرفت ، در صدد بر آمدند تا از پديد آمدن اين نوزاد جلوگيری کنند ، و اگر پديد آمد و بدين جهان پای نهاد ، او را از ميان بردارند . بدين علت بود که چگونگی احوال مهدی ، دوران حمل و سپس تولد او ، همه و همه ، از مردم نهان داشته مي شد ، جز چند تن معدود از نزديکان ، يا شاگردان و اصحاب خاص امام حسن عسکری ( ع ) کسی او را نمي ديد . آنان نيز مهدی را گاه بگاه مي ديدند ، نه هميشه و به صورت عادی " .
شيعيان خاص ، مهدی ( ع ) را مشاهده کردند
در مدت 5 يا 4 سال آغاز عمر حضرت مهدی که پدر بزرگوارش حيات داشت ، شيعيان خاص به حضور حضرت مهدی ( ع ) مي رسيدند . از جمله چهل تن به محضر امام يازدهم رسيدند و از امام خواستند تا حجت و امام بعد از خود را به آنها بنماياند تا او را بشناسند ، و امام چنان کرد . آنان پسری را ديدند که بيرون آمد ، همچون پاره ماه ، شبيه به پدر خويش . امام عسکری فرمود : " پس از من ، اين پسر امام شماست ، و خليفه من است در ميان شما ، امر او را اطاعت کنيد ، از گرد رهبری او پراکنده نگرديد ، که هلاک مي شويد و دينتان تباه مي گردد . اين را هم بدانيد که شما او را پس از امروز نخواهيد ديد ، تا اينکه زمانی دراز بگذرد . بنابراين از نايب او ، عثمان بن سعيد ، اطاعت کنيد " . و بدين گونه ، امام يازدهم ، ضمن تصريح به واقع شدن غيبت کبری ، امام مهدی را به جماعت شيعيان معرفی فرمود ، و استمرار سلسله ولايت را اعلام داشت . يکی از متفکران و فيلسوفان قرن سوم هجری که به حضور امام رسيده است ، ابو سهل نوبختی مي باشد . باری ، حضرت مهدی ( ع ) پنهان مي زيست تا پدر بزرگوارش حضرت امام حسن عسکری در روز هشتم ماه ربيع الاول سال 260هجری ديده از جهان فرو بست . در اين روز بنا به سنت اسلامی ، مي بايست حضرت مهدی بر پيکر مقدس پدر بزرگوار خود نماز گزارد ، تا خلفای ستمگر عباسی جريان امامت را نتوانند تمام شده اعلام کنند ، و يا بد خواهان آن را از مسير اصلی منحرف کنند ، و وراثت معنوی و رسالت اسلامی و ولايت دينی را به دست ديگران سپارند . بدين سان ، مردم ديدند کودکی همچون خورشيد تابان با شکوه هر چه تمامتر از سرای امام بيرون آمد ، و جعفر کذاب عموی خود را که آماده نماز گزاردن بر پيکر امام بود به کناری زد ، و بر بدن مطهر پدر نماز گزارد .
ضرورت غيبت آخرين امام
بيرون آمدن حضرت مهدی ( ع ) و نماز گزاران آن حضرت همه جا منتشر شد . کارگزاران و ماموران معتمد عباسی به خانه امام حسن عسکری (ع ) هجوم بردند، اما هر چه بيشتر جستند کمتر يافتند ، و در چنين شرايطی بود که برای بقای حجت حق تعالی ، امر غيبت امام دوازدهم پيش آمد و جز اين راهی برای حفظ جان آن " خليفه خدا در زمين " نبود ، زيرا ظاهر بودن حجت حق و حضورش در بين مردم همان بود و قتلش همان . پس مشيت و حکمت الهی بر اين تعلق گرفت که حضرتش را از نظرها پنهان نگهدارد ، تا دست دشمنان از وی کوتاه گردد ، و واسطه فيوضات ربانی ، بر اهل زمين سالم ماند . بدين صورت حجت خدا ، هر چند آشکار نيست ، اما انوار هدايتش از پس پرده غيبت راهنمای مواليان و دوستانش مي باشد . ضمنا اين کيفر کردار امت اسلامی است که نه تنها از مسير ولايت و اطاعت امير المؤمنين علی ( ع ) و فرزندان معصومش روی بر تافت ، بلکه به آزار و قتل آنان نيز اقدام کرد ، و لزوم نهان زيستی آخرين امام را برای حفظ جانش سبب شد . در اين باب سخن بسيار است و مجال تنگ ، اما برای اينکه خوانندگان به اهميت وجود امام غايب در جهان بينی تشيع پی برند ، به نقل قول پروفسور هانری کربن - مستشرق فرانسوی - در ملاقاتی که با علامه طباطبائی داشته ، مي پردازيم : " به عقيده من مذهب تشيع تنها مذهبی است که رابطه هدايت الهيه را ميان خدا و خلق ، برای هميشه ، نگهداشته و بطور استمرار و پيوستگی ولايت را زنده و پابر جا مي دارد ... تنها مذهب تشيع است که نبوت را با حضرت محمد - صلی الله عليه و آله و سلم - ختم شده مي داند ، ولی ولايت را که همان رابطه هدايت و تکميل مي باشد ، بعد از آن حضرت و برای هميشه زنده مي داند . رابطه ای که از اتصال عالم انسانی به عالم الوهی کشف نمايد ، بواسطه دعوتهای دينی قبل از موسی و دعوت دينی موسی و عيسی و محمد - صلوات الله عليهم - و بعد از حضرت محمد ، بواسطه ولايت جانشينان وی ( به عقيده شيعه ) زنده بوده و هست و خواهد بود ، او حقيقتی است زنده که هرگز نظر علمی نمي تواند او را از خرافات شمرده از ليست حقايق حذف نمايد ... آری تنها مذهب تشيع است که به زندگی اين حقيقت ، لباس دوام و استمرار پوشانيده و معتقد است که اين حقيقت ميان عالم انسانی و الوهی ، برای هميشه ، باقی و پا برجاست " يعنی با اعتقاد به امام حی غايب .
صورت و سيرت مهدی ( ع )
چهره و شمايل حضرت مهدی ( ع ) را راويان حديث شيعی و سنی چنين نوشته اند : " چهره اش گندمگون ، ابروانی هلالی و کشيده ، چشمانش سياه و درشت و جذاب ، شانه اش پهن ، دندانهايش براق و گشاد ، بيني اش کشيده و زيبا، پيشاني اش بلند و تابنده . استخوان بندي اش استوار و صخره سان ، دستان و انگشتهايش درشت . گونه هايش کم گوشت و اندکی متمايل به زردی - که از بيداری شب عارض شده - بر گونه راستش خالی مشکين . عضلاتش پيچيده و محکم ، موی سرش بر لاله گوش ريخته ، اندامش متناسب و زيبا ، هياتش خوش منظر و رباينده ، رخساره اش در هاله ای از شرم بزرگوارانه و شکوهمند غرق . قيافه اش از حشمت و شکوه رهبری سرشار . نگاهش دگرگون کننده ، خروشش درياسان ، و فريادش همه گير " . حضرت مهدی صاحب علم و حکمت بسيار است و دارنده ذخاير پيامبران است . وی نهمين امام است از نسل امام حسين ( ع ) اکنون از نظرها غايب است . ولی مطلق و خاتم اولياء و وصی اوصياء و قائد جهانی و انقلابی اکبر است . چون ظاهر شود ، به کعبه تکيه کند ، و پرچم پيامبر ( ص ) را در دست گيرد و دين خدا را زنده و احکام خدا را در سراسر گيتی جاری کند . و جهان را پر از عدل و داد و مهربانی کند . حضرت مهدی ( ع ) در برابر خداوند و جلال خداوند فروتن است . خدا و عظمت خدا در وجود او متجلی است و همه هستی او را فراگرفته است . مهدی ( ع ) عادل است و خجسته و پاکيزه . ذره ای از حق را فرو نگذارد . خداوند دين اسلام را به دست او عزيز گرداند . در حکومت او ، به احدی ناراحتی نرسد مگر آنجا که حد خدايی جاری گردد . مهدی ( ع ) حق هر حقداری را بگيرد و به او بدهد . حتی اگر حق کسی زير دندان ديگری باشد ، از زير دندان انسان بسيار متجاوز و غاصب بيرون کشد و به صاحب حق باز گرداند . به هنگام حکومت مهدی ( ع ) حکومت جباران و مستکبران ، و نفوذ سياسی منافقان و خائنان ، نابود گردد . شهر مکه - قبله مسلمين - مرکز حکومت انقلابی مهدی شود . نخستين افراد قيام او ، در آن شهر گرد آيند و در آنجا به او بپيوندند ... برخی به او بگروند ، با ديگران جنگ کند ، و هيچ صاحب قدرتی و صاحب مرامی ، باقی نماند و ديگر هيچ سياستی و حکومتی ، جز حکومت حقه و سياست عادله قرآنی ، در جهان جريان نيابد . آری ، چون مهدی ( ع ) قيام کند زمينی نماند ، مگر آنکه در آنجا گلبانگ محمدی : اشهد ان لا اله الا الله ، و اشهد ان محمدا رسول الله ، بلند گردد . در زمان حکومت مهدی ( ع ) به همه مردم ، حکمت و علم بياموزند ، تا آنجا که زنان در خانه ها با کتاب خدا و سنت پيامبر ( ص ) قضاوت کنند . در آن روزگار ، قدرت عقلی توده ها تمرکز يابد . مهدی ( ع ) با تاييد الهی ، خردهای مردمان را به کمال رساند و فرزانگی در همگان پديد آورد ... . مهدی ( ع ) فرياد رسی است که خداوند او را بفرستد تا به فرياد مردم عالم برسد . در روزگار او همگان به رفاه و آسايش و وفور نعمتی بيمانند دست يابند . حتی چهارپايان فراوان گردند و با ديگر جانوران ، خوش و آسوده باشند . زمين گياهان بسيار روياند آب نهرها فراوان شود ، گنجها و دفينه های زمين و ديگر معادن استخراج گردد . در زمان مهدی ( ع ) آتش فتنه ها و آشوبها بيفسرد ، رسم ستم و شبيخون و غارتگری برافتد و جنگها از ميان برود . در جهان جای ويرانی نماند ، مگر آنکه مهدی ( ع ) آنجا را آباد سازد . در قضاوتها و احکام مهدی ( ع ) و در حکومت وی ، سر سوزنی ظلم و بيداد بر کسی نرود و رنجی بر دلی ننشيند . مهدی ، عدالت را ، همچنان که سرما و گرما وارد خانه ها شود ، وارد خانه های مردمان کند و دادگری او همه جا را بگيرد .
شمشير حضرت مهدی ( ع )
شمشير مهدی ، سيف الله و سيف الله المنتقم است . شمشيری است خدائی ، شمشيری است انتقام گيرنده از ستمگران و مستکبران . شمشير مهدی شمشير انتقام از همه جانيان در طول تاريخ است . درندگان متمدن آدمکش را مي کشد ، اما بر سر ضعيفان و مستضعفان رحمت مي بارد و آنها را مي نوازد . روزگار موعظه و نصيحت در زمان او ديگر نيست . پيامبران و امامان و اولياء حق آمدند و آنچه لازمه پند دادن بود بجای آوردند . بسياری از مردم نشنيدند و راه باطل خود را رفتند و حتی اولياء حق را زهر خوراندند و کشتند . اما در زمان حضرت مهدی بايد از آنها انتقام گرفته شود . مهدی ( ع ) آن قدر از ستمگران را بکشد که بعضی گويند : اين مرد از آل محمد ( ص ) نيست . اما او از آل محمد ( ص ) است يعنی از آل حق ، آل عدالت ، آل عصمت و آل انسانيت است . از روايات شگفت انگيزی که در مورد حضرت مهدی ( ع ) آمده است ، خبری است که از حضرت امام محمد باقر ( ع ) نقل شده و مربوط است به 1290سال قبل . در اين روايت حضرت باقر ( ع ) مي گويند : " مهدی ، بر مرکبهای پر صدايی ، که آتش و نور در آنها تعبيه شده است ، سوار مي شود و به آسمانها ، همه آسمانها سفر مي کند " . و نيز در روايت امام محمد باقر ( ع ) گفته شده است که بيشتر آسمانها ، آباد و محل سکونت است . البته اين آسمان شناسی اسلامی ، که از مکتب ائمه طاهرين ( ع ) استفاده مي شود ، ربطی به آسمان شناسی يونانی و هيئت بطلميوسی ندارد ... و هر چه در آسمان شناسی يونانی ، محدود بودن فلک ها و آسمانها و ستارگان مطرح است ، در آسمان شناسی اسلامی ، سخن از وسعت و ابعاد بزرگ است و ستارگان بيشمار و قمرها و منظومه های فراوان . و گفتن چنين مطالبی از طرف پيامبر اکرم ( ص ) و امام باقر ( ع ) جز از راه ارتباط با عالم غيب و علم خدائی امکان نداشته است .
غيبت کوتاه مدت يا غيبت صغري
مدت غيبت صغری بيش از هفتاد سال بطول نينجاميد ( از سال 260ه. تا سال 329ه. ) که در اين مدت نايبان خاص ، به محضر حضرت مهدی ( ع ) مي رسيدند ، و پاسخ نامه ها سؤوالات را به مردم مي رساندند . نايبان خاص که افتخار رسيدن به محضر امام ( ع ) را داشته اند ، چهار تن مي باشند که به " نواب خاص " يا " نايبان ويژه " معروفند . 1 - نخستين نايب خاص مهدی ( ع ) عثمان بن سعيد اسدی است . که ظاهرا بعد از سال 260هجری وفات کرد ، و در بغداد به خاک سپرده شد . عثمان بن سعيد از ياران و شاگردان مورد اعتماد امام دهم و امام يازدهم بود و خود در زير سايه امامت پرورش يافته بود . 2 - محمد بن عثمان : دومين سفير و نايب امام ( ع ) محمد بن عثمان بن سعيد فرزند عثمان بن سعيد است که در سال 305هجری وفات کرد و در بغداد بخاک سپرده شد . نيابت و سفارت محمد بن سعيد نزديک چهل سال بطول انجاميد . 3 - حسين بن روح نوبختی : سومين سفير ، حسين بن روح نوبختی بود که در سال 326 هجری فوت کرد . 4 - علی بن محمد سمری : چهارمين سفير و نايب امام حجه بن الحسن ( ع ) است که در سال 329هجری قمری در گذشت و در بغداد دفن شد . مدفن وی نزديک آرامگاه عالم و محدث بزرگ ثقه الاسلام محمد بن يعقوب کلينی است . همين بزرگان و عالمان و روحانيون برجسته و پرهيزگار و زاهد و آگاه در دوره غيبت صغری واسطه ارتباط مردم با امام غايب و حل مشکلات آنها بوسيله حضرت مهدی ( ع ) بودند .
غيبت دراز مدت يا غيبت کبری و نيابت عامه
اين دوره بعد از زمان غيبت صغری آغاز شد ، و تاکنون ادامه دارد .اين مدت دوران امتحان و سنجش ايمان و عمل مردم است . در زمان نيابت عامه ، امام ( ع ) ضابطه و قاعده ای به دست داده است تا در هر عصر ، فرد شاخصی که آن ضابطه و قاعده ، در همه ابعاد بر او صدق کند ، نايب عام امام ( ع ) باشد و به نيابت از سوی امام ، ولی جامعه باشد در امر دين و دنيا . بنابراين ، در هيچ دوره ای پيوند امام ( ع ) با مردم گسيخته نشده و نبوده است . اکنون نيز ، که دوران نيابت عامه است ، عالم بزرگی که دارای همه شرايط فقيه و دانای دين بوده است و نيز شرايط رهبری را دارد ، در راس جامعه قرار مي گيرد و مردم به او مراجعه مي کنند و او صاحب " ولايت شرعيه " است به نيابت از حضرت مهدی ( ع ) . بنابراين ، اگر نايب امام ( ع ) در اين دوره ، حکومتی را درست و صالح نداند آن حکومت طاغوتی است ، زيرا رابطه ای با خدا و دين خدا و امامت و نظارت شرعی اسلامی ندارد . بنابر راهنمايی امام زمان ( عجل الله فرجه ) برای حفظ انتقال موجوديت تشيع و دين خدا ، بايد هميشه عالم و فقيهی در راس جامعه شيعه قرار گيرد که شايسته و اهل باشد ، و چون کسی - با اعلميت و اولويت - در راس جامعه دينی و اسلامی قرار گرفت بايد مجتهدان و علمای ديگر مقام او را پاس دارند ، و برای نگهداری وحدت اسلامی و تمرکز قدرت دينی او را کمک رسانند ، تا قدرتهای فاسد نتوانند آن را متلاشی و متزلزل کنند . گر چه دوری ما از پناهگاه مظلومان و محرومان و مشتاقان - حضرت مهدی ( ع ) - بسيار درد آور است ، ولی بهر حال - در اين دوره آزمايش - اعتقاد ما اينست که حضرت مهدی ( ع ) به قدرت خدا و حفظ او ، زنده است و نهان از مردم جهان زندگی مي کند ، روزی که " اقتضای تام " حاصل شود ، ظاهر خواهد شد ، و ضمن انقلابی پر شور و حرکتی خونين و پردامنه ، بشريت مظلوم را از چنگ ظالمان نجات خواهد داد ، و رسم توحيد و آيين اسلامی را عزت دوباره خواهد بخشيد .
اعتقاد به مهدويت در دوره های گذشته
اعتقاد به دوره آخرالزمان و انتظار ظهور منجی در دينهای ديگر مانند : يهودی ، زردشتی ، مسيحی و مدعيان نبوت عموما ، و دين مقدس اسلام ، خصوصا ، به عنوان يک اصل مسلم مورد قبول همه بوده است .
اعتقاد به حضرت مهدی ( ع ) منحصر به شيعه نيست
عقيده به ظهور حضرت مهدی ( ع ) فقط مربوطبه شيعيان و عالم تشيع نيست ، بلکه بسياری از مذاهب اهل سنت ( مالکی ، حنفی ، شافعی و حنبلی و ... ) به اين اصل اعتقاد دارند و دانشمندان آنها ، اين موضوع را در کتابهای فراوان خود آورده اند و احاديث پيغمبر ( ص ) را درباره مهدی ( ع ) از حديثهای متواتر و صحيح مي دانند .
قرآن و حضرت مهدی ( ع )
در قرآن کريم درباره حضرت مهدی و ظهور منجی در آخر الزمان و حکومت صالحان و پيروزی نيکان بر ستمگران آياتی آمده است از جمله : " ما در زبور داوود ، پس از ذکر ( = تورات ) نوشته ايم که سرانجام ، زمين را بندگان شايسته ما ميراث برند و صاحب شوند " . حضرت امام محمد باقر ( ع ) درباره " بندگان شايسته " فرموده است : منظور اصحاب حضرت مهدی در آخر الزمان هستند . و نيز : " ما مي خواهيم تا به مستضعفان زمين نيکی کنيم ، يعنی : آنان را پيشوايان سازيم و ميراث بران زمين " . بسم الله الرحمن الرحيم . انا انزلناه فی ليله القدر ... ما قرآن را در شب قدر فرو فرستاديم . تو شب قدر را چگونه شبی مي دانی ؟ شب قدر از هزار ماه بهتر است . در آن شب ، فرشتگان و روح ( جبرئيل ) به اذن خدا ، همه فرمانها و سرنوشتها را فرود مي آورند . آن شب ، تا سپيده دمان ، همه سلام است و سلامت . چنانکه از آيه های " سوره قدر " بروشنی فهميده مي شود ، در هر سال شبی هست که از هزار ماه به ارزش و فضيلت برتر است . آنچه از احاديثی که در تفسير اين سوره ، و تفسير آيات آغاز سوره دخان فهميده مي شود ، اين است که فرشتگان ، در شب قدر ، مقدرات يکساله را به نزد " ولی مطلق زمان " مي آورند و به او تسليم مي دارند . در روزگار پيامبر اکرم ( ص ) محل فرشتگان در شب قدر ، آستان مصطفی ( ع ) بوده است . هنگامی که در شناخت قرآنی ، به اين نتيجه مي رسيم که " شب قدر " در هر سال هست ، بايد توجه کنيم پس " صاحب شب قدر " نيز بايد هميشه وجود داشته باشد و گرنه فرشتگان بر چه کسی فرود آيند ؟ پس چنانکه " قرآن کريم " تا قيامت هست و " حجت " است ، صاحب شب قدر هست و همو " حجت " است . " حجت " خدا در اين زمان جز حضرت ولی عصر ( ع ) کسی نيست . چندانکه حضرت رضا عليه السلام مي فرمايد : " امام ، امانتدار خداست در زمين ، و حجت خداست در ميان مردمان ، و خليفه خداست در آباديها و سرزمينها ... " . فيلسوف معروف و متکلم بزرگ و رياضي دان مشهور اسلامی ، خواجه نصيرالدين طوسی مي گويد : " در نزد خردمندان روشن است که لطف الهی منحصر است در تعيين امام ( ع ) و وجود امام به خودی خود لطف است از سوی خداوند ، و تصرف او در امور لطفی است ديگر . و غيبت او ، مربوطبه خود ماست . "
طول عمر امام زمان ( ع )
درازی عمر امام ( ع ) با در نظر گرفتن عمرهای درازی که قرآن بدانها گواهی مي دهد ، و در کتابهای تاريخی نيز افراد معمر ( دارای عمر دراز ) زياد بوده اند ، و در گذشته و حال نيز چنين کسانی بوده و هستند ، عمر زياد حضرت مهدی ( ع ) به هيچ دليلی محال نيست ، بلکه از نظر عقلی و ديد وسيع علمی و امکان واقع شدن بهيچ صورت بعيد نيست . از اينها گذشته اگر از نظر قدرت الهي ، بدان نظر کنيم ، امری ناممکن نيست . در برابر قدرت خدا - که بر هر چيز تواناست - عمرهايی مانند عمر حضرت نوح ( ع ) و عمر بيشتر از آن حضرت و يا کمتر از آن کاملا امکان دارد. برای خدای قدير و حکيم ، کوچک و بزرگ ، کم و بسيار ، همه و همه مساوی است . بنابراين حکمت کامل و بالغ او ، تا هر موقع اقتضا کند بنده خود را در نهايت سلامت زنده نگاه مي دارد . پس طبق حکمت الهی ، امام دوازدهم ، مهدی موعود ( ع ) بايد از انظار غايب باشد و سالها زنده بماند و راز دار جهان و واسطه فيض برای جهانيان باشد تا هر وقت خدا اراده کند ظاهر گردد ، و عالم را پس از آنکه از ظلم و جور پر شده ، از قسط و عدل پر کند .
انتظار ظهور قائم ( ع )
بر خلاف آنان که پنداشته اند انتظار ظهور يعنی دست روی دست گذاشتن و از حرکتهاي اصلاحی جامعه کنار رفتن و فقط " گليم " خود را از آب بيرون بردن ، و به جريانات اسلام دينی و اجتماعی بي تفاوت ماندن ، هرگز چنين پنداری درست نيست ... بر عکس ، انتظار يعنی در طلب عدالت و آزادگی و آزادی فعاليت کردن و در نپذيرفتن ظلم و باطل و بردگی و ذلت و خواری ، مقاومت کردن و در برابر هر ناحقی و ستمی و ستمگری ايستادن است . " مجاهدات خستگی ناپذير و " فوران های خونين شيعه " در طول تاريخ ، گواه اين است که در مکتب ، هيچ سازشی و سستی راه ندارد . شيعه در حوزه " انتظار " يعنی ، انتظار غلبه حق بر باطل ، و غلبه داد بر بيداد ، و غلبه علم بر جهل ، و غلبه تقوا بر گناه ، همواره آمادگی خود را برای مشارکت در نهضتهای پاک و مقدس تجديد مي نمايد ، و با ياد تاريخ سراسر خون و حماسه سربازان فداکار تشيع ، مشعل خونين مبارزات عظيم را بر سر دست حمل مي کند " . اينکه به شيعه دستور داده اند که به عنوان " منتظر " هميشه سلاح خود را آماده داشته باشد ، و با ياد کردن نام " قائم آل محمد ( ص ) " قيام کند ناشی از همين آمادگی است . ناشی از همين قيام و اقدام است . پايان اين بحث را از نوشته زنده ياد آيه الله طالقانی ، عالم مبارز اسلامی بهره مي بريم که مي گويد : " ... توجه دادن مردم به آينده درخشان و دولت حق و نويد دادن به اجرای کامل عدالت اجتماعی ، و تاسيس حکومت اسلام و ظهور يک شخصيت خدا ساخته و بارز ، که مؤسس و سرپرست آن حکومت و دولت است ، از تعاليم مؤسسين اديان است ، و در مکتب تشيع ، که مکتب حق اسلام و حافظ اصلی معنويات آن است ، جزء عقيده قرار داده شده ... و پيروان خود را به انتظار چنين روزی ترغيب نموده ، و حتی انتظار ظهور را از عبادات دانسته اند ، تا مسلمانان حق پرست ، در اثر ظلم و تعدی زمامداران خودپرست و تسلط دولتهای باطل ، و تحولات اجتماعی و حکومت ملل ماده پرست ، اعم از شرقی و غربی ، خود را نبازند و دل قوی دارند و جمعيت را آماده کنند . و همين عقيده است که هنوز مسلمانان را اميدوار و فعال نگاه داشته است ، اين همه فشار و مصيبت از آغاز حکومت دودمان دنائت و رذالت اموی ، تا جنگهای صليبی و حمله مغول ، و اختناق و تعديهای دولتهای استعماری ، بر سر هر ملتی وارد مي آمد ، خاکسترش هم به باد فنا رفته بود . ليکن دينی که پيشوايان حق آن دستور مي دهند که چون اسم صريح " قائم " مؤسس دولت حقه اسلام برده مي شود ، بپا بايستيد و آمادگی خود را برای انجام تمام دستورات اعلام کنيد ، و خود را هميشه نيرومند و مقتدر نشان دهيد ، هيچ وقت ، نخواهد مرد ... . "
Like
Dislike
ولادت
Page
1
of
1
Similar topics
Similar topics
»
زندگی نامه حضرت علی (ع) از ولادت تا شهادت
Permissions in this forum:
You
cannot
reply to topics in this forum
انجمن گروه آشیانه
::
بخش:تاريخ جهان
::
بخش:تاریخ ایران پس از اسلام
انجمن گروه آشیانه
::
بخش:تاريخ جهان
::
بخش:تاریخ ایران پس از اسلام
Jump to:
Select a forum
|
|--اساسنامه انجمن من و تو
|--بخش:خبر ها
|--بخش:مشخصات من براي تو دوستم
| |--سؤال ها و پاسخ
| |--Butt(b)
| |--Top (t)
| |--Versatile(v)
| |--Soft only(s)
| |--S-F
| |--بخش:B-f
| |--بخش:دوست يابي
| |--بخش:حرف دلم
|
|--بخش:شعر
|--بخش:داستان
|--بخش:عكس
|--بخش:sms
| |--بخش:SMS خنده دار
| |--بخش:SMS شعرها
| |--بخش:اس ام اس ها
|
|--بخش:هنر
| |--بخش:زيبايي شناسي
| |--بخش:موسيقي
| |--بخش:هنر هاي دستي
| | |--بخش:مجسمه سأزي
| | |--بخش:شيشه كري
| |
| |--بخش:هنر هاي ترسيمي
| | |--بخش:نقاشي
| | |--بخش:خطاطي
| | |--بخش:عكاسي
| |
| |--بخش:أدبيات
| | |--بخش:شعر
| | |--بخش:داستان
| | |--بخش:نمايشنامه
| | |--بخش:فيلم نامه
| | |--بخش:نثر
| |
| |--بخش:معماري
| |--بخش:رقص
| |--بخش:هنر هاي نمايشي
| |--بخش:سينما
| |--بخش:تىاتر
|
|--بخش:تاريخ جهان
| |--بخش:ایران باستان پیش از اسلام
| |--بخش:تاریخ ایران پس از اسلام
| |--بخش:بین النهرین باستان
| |--بخش:مصر باستان
| |--بخش:یونان باستان
| |--بخش:چین باستان
| |--بخش:هند باستان
|
|--بخش: کتاب
| |--بخش:کتاب های دینی و مذهبی ،ادیان مختلف.
| | |--بخش:یکتا پرستان
| | |--بخش:زرتشت
| | |--بخش:یهودیت
| | |--بخس:مسیحیت
| | |--بخش:اسلام
| | | |--بخش:اهل سنت
| | | |--بخش:شیعه
| | |
| | |--بخش:مکاتب باستانی
| | |--بخش:بودائیسم
| | |--بخش:شینتو
| | |--بخش:سیک
| | |--بخش:شیطان پرستی
| |
| |--بخش:کتاب های تاریخی جهان
| |--بخش:کتاب های فلسفه
| |--بخش:کتاب های علمی
| |--بخش:كتاب هاي شعر
|
|--بخش:دانلود فيلم ها و رسريال ها
| |--بخش:سريال هاي و فيلم هاي ايراني
|
|--بخش:موزیک
| |--بخش: موزیک ایرانی
| | |--بخش:سنتي
| | |--بخش:پاپ
| | |--بخش:رآك
| | |--بخش:متال
| | |--بخش:رپ
| |
| |--بخش: موزنک خارجی
|
|--بخش:نياز منديها ايران
| |--(بخش:لوازم اثاىه(تعير-خريد-فروش
| | |--(بخش:برق -گازي(تعمير
| | |--(بخش:برق-گازي(خريد
| | |--(بخش:برق-گازي(فرش
| | |--بخش:پنكه-كولر
| | |--بخش:پوشاك-كيف-كفش
| | |--بخش:پيراهن مبل
| | |--بخش:تصفيه اب و هوا
| | |--(بخش:جوبي-فلزي(تعمير
| | |--(بخش:جوبي-فلزي(خريد
| | |--(بخش:جوبي-فلزي(فرش
| | |--بخش:حراج
| | |--بخش:حيادي -بافندگي
| | |--بخش:دوربين عكاسي و فيلمبرداري
| | |--بخش:زيور آلات
| | |--بخش:سمساري
| | |--(بخش:صوتي-تصويري(تمير
| | |--(بخش:صوتي-تصويري(فروش
| | |--(بخش:صوتي-تصويري(خريد
| | |--بخش:ظروف
| | |--بخش:فروش-موك
| | |--بخش:كليه لوازم منزل
| | |--بخش:لوازم و أثاثه تزييني
| | |--بخش:لوازم أثاثه اداري
| | |--بخش:لوازم و أثاثه فروشگاهي
| | |--بخش:لوازم و أثاثه كودك
| | |--بخش: ساير لوازم و أثاثه
| |
| |--بخش:خدمات در منزل
| | |--بخش:أمور نظافتي
| | | |--بخش:شتستوي فرش و مبل و مؤكت
| | | |--بخش:لباسشويي -اتوشويي
| | | |--بخش:نظافت منزل ومحل كار
| | |
| | |--بخش:أمور مراقبتي
| | | |--بخش:اسايشگاه
| | | |--بخش:پرستاري كودك و سالمند
| | | |--بخش:نگهداري كودك و سالمند
| | |
| | |--بخش:أمور منزل
| | |--بخش:أنتن
| | |--بخش:حيوانات أهلي
| | |--بخش:سمپاشي
| | |--بخش:گل و گياه
| | |--بخش:نگهبان منزل و محله و كار
| | |--بخش:ساير أمور منزل
| |
| |--بخش:پزشگي و زيبايي
| | |--بخش:درمان
| | | |--بخش:امبولانس خصوصي
| | | |--بخش:پزشك
| | | |--بخش:خدمات درماني
| | | |--بخش:درمان اعتياد
| | | |--بخش:درمان در منزل
| | | |--بخش:فيزيوترپي
| | | |--بخش:كينيك توانبخشي
| | | |--بخش:مشاوره درمانيو خانوادگي
| | | |--بخش:ساير خدمات درماني
| | |
| | |--بخش:لوازم
| | | |--بخش:تجهيزات پزشكي - ازمايشگأهي
| | | |--بخش:سمعك
| | | |--بخش:عينك - لنز طبي
| | |
| | |--بخش:زيبايي و سلامتي
| | |--بخش:أريشگاه
| | |--بخش:اپيلاسيون
| | |--بخش:أجاره صندلي - اتاق
| | |--بخش:چاقي - لاغري
| | |--بخش:كاشت و ترميم مؤ
| | |--بخش:كلينيك زيبايي
| | |--بخش:لوازم و أثاثه ارايشگأهي
| | |--بخش:ساير خدمات زيبايي و سلامتي
| |
| |--بخش:ماشين و موتورسيكلت
| | |--بخش:خدمات و لوازم و تزييتات
| | | |--بخش:اتاق يخچالي و فلزي
| | | |--بخش:إمداد - خودروبر
| | | |--بخش:بيمه وسيله نقليه
| | | |--بخش:ترمز - ABS
| | | |--بخش:تعميرات
| | | |--بخش:دزدگير
| | | |--بخش:دنده اتوماتيك
| | | |--بخش:رينگ و لاستيك
| | | |--بخش:شستشو - خشگيري
| | | |--بخش:شيشه
| | | |--بخش:كروز كنترل
| | | |--بخش:ضبط - DVD - GPS
| | | |--بخش:كولر
| | | |--بخش:گاز سوز
| | | |--بخش:لوازم تزيىناتي وجانبي
| | | |--بخش:لوازم و أثاثه تعميرگأهي
| | | |--بخش:لوازم يدكي
| | | |--بخش:ساير خدمات و لوازم تزىىنات
| | |
| | |--بخش:خدمات خريد و فروش و أجاره
| | | |--بخش:أجاره وسيله نقليه
| | | |--بخش:تصادفي
| | | |--بخش:حواله - دعوتنامه
| | | |--بخش:فرسود
| | | |--بخش:ليزينك اتومبيل
| | | |--بخش:معاوضه
| | | |--بخش:نمايشگاه اتومبيل
| | | |--بخش:نمايندگي مجاز فروش
| | | |--بخش:ساير خدمات خريد و فروش و أجاره
| | |
| | |--بخش:خريد و فروش اتومبيل
| | | |--بخش:اپل
| | | |--بخش:ام.جي
| | | |--بخش:ام.وي.ام
| | | |--بخش:بنز
| | | |--بخش:پراىد
| | | |--بخش:پروتون
| | | |--بخش:پورشه
| | | |--بخش:پيكان
| | | |--بخش:تندر
| | | |--بخش:تويوتا
| | | |--(بخش:تيبا(مينياتور
| | | |--بخش:جيپ
| | | |--بخش:چري
| | | |--بخش:دوو اسپرو
| | | |--بخش:دوو ريسر
| | | |--بخش:دوو سي يلو
| | | |--بخش:رىو
| | | |--بخش:ريو
| | | |--بخش:زانتيا
| | | |--بخش:سانگ يأنگ
| | | |--بخش:سمند
| | | |--بخش:سوزوكي
| | | |--بخش:سيتروىن
| | | |--بخش:سيناد
| | | |--بخش:شورولت
| | | |--بخش:فولكس
| | | |--بخش:فيات
| | | |--بخش:كاروان
| | | |--بخش:كيا
| | | |--بخش:لوبو
| | | |--بخش:ليفان
| | | |--بخش:مزدا
| | | |--بخش:مگان
| | | |--بخش:ميتسوبيشي
| | | |--بخش:نيسان
| | | |--بخش:هيوندا
| | | |--بخش:ساير اتومبيل ها
| | |
| | |--بخش: خريد و فروش وسايل نقليه
| | | |--بخش:اتوبوس - ميني بوس
| | | |--بخش:تاكسي
| | | |--بخش:كاميون
| | | |--بخش:كاميونت
| | | |--بخش:وانت
| | | |--بخش:ون
| | | |--بخش:ساير و سايل نقليه
| | |
| | |--بخش:موتور سيكت
| | |--بخش:موتور سيكت ايراني
| | |--بخش:موتور سيكت خارجي
| |
| |--بخش:حمل و نقل
| | |--بخش:حمل لوازم وأثاثه
| | | |--(اتوبار(جنوب-مركز-شرق-غرب-شمال
| | | |--بخش:بسته بندي لوازم أثاثه
| | | |--خش:پيك موتوري
| | | |--بخش:جرثقيل - ليفتراك
| | | |--بخش:حمل نقل بين شهري و المللي
| | | |--بخش:حمال و نقل لوازم أثاثه سنگين و منزل با كاميون و وانت بار
| | | |--بخش:ساير خدمات حمل لوازم و أثاثه
| | |
| | |--بخش:سرويس خصوصي
| | |--(بخش:اجاره - دربستي(اتوبوس-مني بوس-ون
| | |--(بخش:اجاره - دربستي (سواري يا تاكسي
| |
| |--بخش: سير وسفر
| | |--تور داخلي
| | |--بخش:تور خارجي
| | |--بخش:خدمات مسافرتي
| | |--بخش:اجاره كانتر
| | |--بخش:بانك اطلاعات تحصيلي - مسافرتي
| | |--بخش:بيمه و ويزا
| | |--بخش:صرافي
| | |--بخش:فروش بليك داخلي خارجي
| | |--بخش:لوازم سفر و محل أقامت
| |
| |--بخش:برگزاري مجالس و مراسم
| | |--(بخش:برگزاري مجالس (باغ،ويلا،تالارپذيرايي
| | |--بخش:برگزاري مراسم ترحيم
| | |--بخش:تهيه غذا و ميوه
| | |--بخش:سفرعقد، لباس عروس، ماشين عروس
| | |--بخش:عكاسي وفيلمبرداري ، گروههاي هنري
| |
| |--بخش:استخدام
| | |--اريشگر
| | |--بخش:اشپز و مشاغل مرتبط
| | |--بخش:بازارياب
| | |--بخش:برنامه نويس
| | |--بخش:بسته بند
| | |--بخش:پزشك و مشاغل مرتبط
| | |--بخش:پيك
| | |--بخش:تعميرات كار
| | |--بخش:تكنسين
| | |--بخش:حسابدار
| | |--بخش:خياط و مشاغل مرتبط
| | |--بخش:راننده
| | |--بخش:طراح
| | |--بخش:فروشنده
| | |--بخش:كارشناس
| | |--بخش:كارساده
| | |--بخش:كارگرماهر
| | |--بخش:كارمند
| | |--بخش:مدرس
| | |--بخش:مدير
| | |--بخش:مربي
| | |--بخش:مشاور
| | |--بخش:منشي
| | |--بخش:مهندس
| | |--بخش:مشاغل گوناگون
| |
| |--بخش:كار و سرمايه
| | |--بخش:بازاركار
| | |--بخش:سرمايه گذاري
| |
| |--بخش:اموزش
| | |--بخش:اموزش درسي
| | |--بخش: اموزش فني و حرفه اي
| | |--بخش:اموزش هنري
| | |--بخش:اموزش تخصصي
| | |--بخش:ساير خدمات اموزشي
| |
| |--بخش:أملاك ايران
| | |--بخش:فروش أملاك
| | | |--بخش:فروش أملاك مسكوني
| | | |--بخش:أملاك اداري و تجاري
| | |
| | |--بخش:أجاره أملاك
| | |--بخش:أجاره أملاك مسكوني
| | |--بخش:اجاره أملاك اداري و تجاري
| |
| |--بخش:خدمات ساختماني
| | |--بخش:خدمات ساختماني
| | |--بخش:خدمات تاسيساتي
| | |--بخش:خدماتي تزىيناتي
| |
| |--بخش:كامپيوتر و اينترنت
| | |--بخش:كامپيوتر
| | |--بخش:اينترنت
| |
| |--بخش:چاپ و تبليغات
| | |--بخش:چاپ
| | |--بخش:تبليغات
| |
| |--بخش:مالي واداري
| | |--بخش:خدمات مالي
| | |--بخش:خدمات اداري
| | |--بخش:لوازم و ماشين هاي اداري
| |
| |--بخش:خدمات بازرگاني
| |--بخش:خدمات صنعتي
| |--بخش:ماشين الات صنعتي
| |--بخش:خدمات صنعتي
| |--بخش:مزايدة - مناقصه
|
|--بخش:تجارت
|--بخش:فروشگاه اینترنتی
|--بخش:نرم افز ا ر ها
| |--بخش:نرم افزار موبايل
| | |--بخش:تم هاي موبايل
| | | |--بخش:نرم افزار هاي اندرويد
| | | |--بخش:نرم افزارهاي جاوا
| | | |--بخش:نرم افزار هاي ايفن
| | | |--بخش:نرم افزار هاي سيمبيان
| | |
| | |--بخش:بازي هاي موبايل
| | |--بخش:بازي هاي اندرويد
| | |--بخش:بازي هاي جاوا
| | |--بخش:بازي هاي نوكيا
| | |--بخش:بازي هاي ايفن
| |
| |--بخش:نرم افزارهاي اموزش
| |--بخش:نرم افزار فایروال
| |--بخش:نرم افزار هاي آنتی ویروس
| |--بخش:نرم افزار هاي امنیت
| |--بخش:نرم افزارهاي ديكشنري
| |--بخش:نرم افزارهاي فشرده ساز
| |--بخش: نرم افزار مالتی مدیا
| |--بخش:نرم افزار هاي اینترنت
| |--بخش:نرم افزارهاي گرافیک
| |--بخش:نرم افزارهاي ابزار فلش
| |--بخش:نرم افزارهاي کاربردی
| |--بخش:نرم افزارهاي پشتیبان گیری
| |--بخش:نرم افزارهاي بازیابی اطلاعات
| |--بخش:نرمافزارهاي ابزار شبکه
| |--بخش:نرم افزارهاي مدیریت دانلود
| |--بخش:نرم افزارهايمدیریت دسکتاپ
| |--بخش:نرمافزارهاي سی دی - دی وی دی - بلو ری
| |--بخش:نرمافزارهاي طراحی وب سایت
| |--بخش:نرمافزارهاي برنامه نویسی
| |--بخش:نرمافزارهاي تبدیل فرمت
| |--بخش:نرم افزارهاي سیستم عامل
| |--بخش:نرم افزارهاي بهینه سازی سیستم
|
|--بخش:بازی ها
|--بخش:انجمن نخبگان
|--بخش:آموزش، نکنولوژی
|--بخش:ورزشی
|--بخش:هکینگ
|--بخش:انجمن معتادان گمنام